Seminář 👓 úkol 3 👓 virtuální realita

Jelikož se mi vlastně omylem podařilo s prvkem rozšířené reality pracovat už minule a také jsem si pořídila ultra levné VR brýle ze zvědavosti, jak moc to může být špatné/funkční/dostatečné pro určité účely, testovala jsem VR aplikaci. Jakou?


virtual.jpg

Testovací zázemí

Po nabažení se procházek po palácích a lázních v Sites in VR, jsem se rozhodla pro poněkud praktičtější Virtual Speech.

Pracovala jsem na vlastním telefonu s VR kartónovými žlutými brýlemi :). Brýle se mi hodnotí těžko, na jednu stranu mi připadá vlastně super, že byť nekvalitní VR zážitek je dostupný opravdu všem (stačí telefon a investovaná stovka, jak jsem zjistila, na Google Storu je k dispozici docela slušná paleta nezpoplatněných aplikací). Na druhou stranu, kvalita je tak nízká, že sotva dostačovala na testování aplikace pro tento úkol.

(Pomyslná třetí strana: týden, který se mi brýle doma povalují na stole, se mi je povedlo využít jako relaxační přenos na úplně jiné místo, tj. od stolu, práce, školy,  a nefungovalo to úplně zle. Je to dobré, je to špatné, za mě těžko říct.)

Co VS umí?

Virtual Speech se snaží bojovat proti noční můře mnoha lidí: mluvení na veřejnosti, ve třídě, před lidmi, před obecenstvem. Simuluje TEN pocit, kdy najednou stojíte před pokyvujícími lidmi, lidmi horlivě zapisujícími, ale i znuděně hledícími do telefonu (tohle spektrum je pěkně vidět hlavně v prostředí “office”). Nezůstává ale jen u poskytnutí prostředí, aplikace se snaží nabídout i feedback: lze si měřit počet slov za minutu, přeřeky, ale třeba i množství očního kontaktu s posluchači.

Dokonce umožňuje nahrát vlastní prezentaci a předčítat ji (vždy ze zařízení, které je smysluplně umístěno v prostředí; třída=tabule ad.), je tedy možné si natrénovat konkrétní text (předpokládám ideální pro neřečníky, kteří se najednou ocitají ve svízelné situaci). Příjemný trik je i stopování hodin (v obrázku hned pod je na stole vidět notebook, na kterém se měří čas v prostředí).vsp.jpg

Didaktický potenciál? 

VS by mohl přinést cenné zkušenosti introvertním studentům, u nichž je zcela zřejmé znevýhodnění například u ústních zkoušek nebo při workshopech, skupinové práci atp. (v kontextu směřování aktuálního a budoucího vzdělávání je nutné na introverty nezapomínat). Tady bych poznamenala, že často hovoříme pouze o introvertech, většina lidí ale se v aspoň některé (sociální) situaci necítí příjemně. V obou případech se mi zamlouvá hlavně analýza, kterou aplikace nabízí a která doopravdy přináší faktickou zpětnou vazbu.

SWOT

SILNÉ

  • analýza, rozbor mluvenného projevu
  • dostupnost aplikace aspoň v základní verzi
  • uživatelská přívětivost aplikace (dobré provedení)
  • silní partneři 

SLABÉ

  • aktuálně není dostupná cílové skupině, kterou vybírám pro úkol (předpokládám, že introvert by si potřeboval trénovat samostatně, což v prostředí pro zkoušení VR moc nelze; i možnost zapůjčit si VR zařízení třeba ve škole obvykle vyžaduje doprovod, kontrolu atd.)
  • při koupi vlastního VR zařízení: technologická zdatnost (prvotní nastavení headsetu ad.) + prozatím ne zcela zanedbatelné finanční nároky

PŘÍLEŽITOSTI

  • v českém prostředí provázanost na kurikurální dokumenty, kam se soft skills infiltrují => příležitost dostat VS se do školního prostředí
  • velká cílová skupina (vzdělávání zaměstnanců, seberozvoj, školy,  logopedie?, psychologie?)
  • relativně dostupná základní technologie

HROZBY

  • jiná / podobná / lepší aplikace na trhu
  • malý zájem o virtuální realitu a aplikace VR 
  • malá poptávka ve školství
  • rychle se proměňující technologie 
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s