Seminář ✺ úkol 8 ✺ zaujalo

  • DIGITAL COMPETENCIES WHEEL

    (…které, když jsem znovu vyhledávala, našla jsem decision wheel, takže jestli máte problém s jakýmkoliv rozhodováním, vyplňte si až sto možností a točte, tradá)

Když jsem ho vyplňovala prvně, jako vždycky jsem si nepřečtla, k čemu doopravdy slouží, nicméně teď můžu říct, že pokud jej nechcete využít jako test (spíš orientaci v) vlastních digitálních kompetencí, rozhodně se to dá využít i jako orientační nastavení si požadavků na digitální kompetence případných/imaginárních/opravdických studentů (třeba ve vztahu k tématu digitální kompetence, že:).

DCW může v obou případech posloužit jako pomůcka k tomu, o čem všem je v rámci digi kompetencí přemýšlet, ať už nad sebou nebo nad cílem kurzu apod. Autorem je Digital Dannelse, o kterém mohu říct jedině to, že nenabízí web v angličtině. Při tvorbě DCW ale vycházeli z klasiky, DigCompFrameworku.

The model is theoretically based on a major EU research project, DIGCOMP, deriving from the European Parliament’s inclusion of digital competence, as one of the eight core competences for lifelong learning.

DCW.jpg


Tohle naprosto doporučuji aspoň v rychlosti proklikat, za mě jedna z nejpěknějších interaktivních učebnic (asi není nutné to nazývat učebnicí, ale pojetím to pro mě rozhodně učebnice být může), co jsem zatím viděla. Procházím ji teď asi potřetí a zatím jsem nenašla nic, co by mi vadilo; spíš naopak.

První dojmy: přehledná, pěkná, moderní, snadno se v ní orientuje (a na rozdíl od jiných EU publikací a obecně počinů nepotřebujete lupu nebo tablet).

Ale také: témata se povedlo hezky strukturovat, nemízící levé menu zaručuje nonstop orientaci, v jednotlivých lekcích existuje hned několik možností rozšířeného obsahu (na termíny lze najet myší a zobrazí se vysvětlivky – pokud na ni kliknete, dostanete se do slovníčku, a materiál má dokonce základní části doplněné proklikem “more”, díky kterému se lze dostat na podrobnější informace). Prezentovaná data a grafy si můžete půjčit jako embed content nebo si stáhnout data tabulky. Jednotlivé části pak lze nasdílet přes Twitter, FB nebo poslat (možnost něco nasdílet ve vzdělávacích materiálech  <3). Některé modulu ještě obsahují odkazy ven nebo je text nahrazen videem. Doplnění vizuálními materiály (grafy obvykle) samozřejmostí.

A ještě ke všemu: celý materiál (i slovník pojmů) si kdokoliv může stáhnout ve formě 29 stránkového pěkně udělaného pdfka.

Prostě, klobouk dolů pro Eurostat.

eu.jpg


 

Poslední příklad. Na první pohled (z pohledu člověka, jehož poslední hra byla Dyna tak v jedenácti letech) pěkně udělaná kinder hra. Google se moc neobtěžuje specifikovat, pro jak stará děcka je hra určená, IMHO je to pět, šest let až konec základky? Podmínkou je umět číst (takže klidně i dřív, hry nejsou těžké na logiku).

Krátce: v celkem 4 hracích prostředích Interlandu se lze skrz různorodé herní prvky naučit být na netu opatrný (hesla), sdílet s rozumem, nebýt zlý (zkoušela jsem jednu hru, jejíž podstatou ale bylo udělování srdíček a hlášení tyranů, takže tam si myslím, že je trochu těžší se trefit do cíle) a nevěřit všemu, co na internetech je.

awesome1

Nechce se mi hry a návaznost soudit, na první vyzkoušení asi dvou bych to rozhodně neodsuzovala, ba naopak, pro mladší děcka by to mohlo hezky sloužit jako nenásilná forma dozvídání se o nástrahách internetu. Pro starší se mi to líbí spíš s dostupnými rozšiřujícími materiály, které Google k beingawesome nabízí. A tady se dostáváme pod špičku ledovce, protože…

games1

…protože Google umožňuje stáhnout si super víceméně učebnici, která pokrývá všechna témata, nabízí interaktivní prezentace pro Disk (koukala jsem na jednu a byla postavená na diskusi a skupinovější práci, což už by zajistilo i hlubší přesahy pro starší žáky), dokonce nabízí rozšíření do Google Classroom! Vyjma toho si můžete stáhnout spoustu dalších věcí na pomezí kraviny/vychytávky (poster, slib), pracovat s badges. A-tak-dál.

Prostě je to věc, do které jako učitel můžete investovat pět hodin času (na zorientování se) a vytěžit z toho půl rok poměrně kvalitních hodin ve škole. 22

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s